BESPLATNI ALATE KOJE MOŽEŠ DA KORISTIŠ ZA SVOJU PRVU IGRU

Početak rada na igri može biti komplikovan zbog pristupa alatima koji su neophodni. Nezavisno od toga da li planiraš da svoju prvu igru plasiraš na tržite ili je to samo projekat na kom želiš da vežbaš, besplatni alati su neophodni makar da pokušaš da napraviš igru. 

Pre nego što pređemo na konkretne primere, dobro je znati da večina online alata za pravljenje video-igara nudi više planova plaćanja, a da su njihove simplikfikovane verziije besplatne za korišćenje, pa zato imaj u vidu da dokle pristup većini ovih alata jeste slobodan za javnost, za njihovu punu funckionalnost će nekad morati da se plati.

No, pošto je ovde reć o tvojoj prvoj video-igri, nadaćemo se da ono što možda nije dostupno u samom alatu možeš da nadoknadiš entuzijazmom i trudom. 

Alate smo podelili po departmanima u razvoju video-igara, pa ćemo ih tako i predstavljati u daljem tekstu – dakle, da krenemo.

GEJM I NARATIVNI DIZAJN

U ovom delu proizvodnje video-igre cilj je baviti se strukturom same igre, osnovim emocionalnim elementima njene priče i gejmplej elementima koji će u nju biti inkorporiani. 

Tim poslom bave se kreativni timovi čiji je zadatak da konceptualizuju priču, nivoe, karaktere i osnove gejmlej mehanike.

Stencyl

Stencyl je odličan početničiki alat za pravljenje jednostavnih Flash igara. Dake, ako želiš da napraviš nešto jednostavno, originalno i 2D, Stencyl je odličan početak. Ne zahteva kodiranje, sve je manje-više drag and drop, potpuno je besplatan za vežbu, kao i ako imaš nameru da svoju igru objaviš na internetu.


Za sve ostale platforme (iOS, Android, Windows, Mac, Linux, HTML5) postoji cena, koju možeš da proveriš na njihovom sajtu.

Jedna od mana ovog alata je upravo njegov fokus na jednostavnost – kompleksnije stvari ćeš teže moći da izvedeš. Sve u svemu, odličan prvi korak.

Unity

Kako da ne pomenemo Unity, koji prosto mora da uđe na bilo koji spisak besplatnih alata za pravljanje igara. Možeš da praviš igre u 2D ili 3D okruženju, ne moraš da radiš sve od nule, pošto Unity nudi svoju datoteku elemenata, podržava svaki sistem i relativno je lak za učenje. 

Kao što smo ranije pomenuli, i Unity je besplatan, ali donekle – ako odabereš plan za ličnu upotrebu ili ako si učenik ili student, za tebe je besplatan, što podrazumeva pristup alatu, ali ne i njegovu punu funckionalnost. 

Od ređih mana ovog alata stoji samo ta da ima svoj sopstveni programski jezik, što može blago otežati stvar. 

Iako besplatne verzije ne nude svu funckionlnost, teško da će ti za prvu igru trebati mnogo više od onoga što nude.

3D I 2D ART I ANIMACIJA

Imajući u vidu da su video-igre, kako im samo ime kaže, pre svega vizuelni medij, bitno je obratiti pažnju na njihov vizuelni aspekt. Upravo tu ulazi naš izbor alata koji bi ti mogli biti od pomoći za prvu igru. 

Blender

Potupno besplatan alat, open-source, sa licencom koja omogućava i komercijalne i edukativne svrhe, i raznovrsniji je od ostalih 3D softvera. Zaista fantastičan za prve korake u tvojoj prvoj igri. 

Postoji li caka? Pa postoji, Blender nije baš lak za savladati ako si početnik i potraga za resursima može da potraje, mada korisnici i za to nalaze rešenje, imajući u vidu njegov open-source karakter.

Pošto promene u Blender unose ljudi koji ga koriste, nove verzije možeš očekivati svako malo, kao i povremene bug-ove. 

Opentoonz

A sad alat za 2D animaciju sa pedigreom. Opentoonz je open-source alat, besplatan za korisnike, a u svojoj prethodnoj iteraciji, dok je bio Toonz, čak je korišćen za čuveni anime Princeza Mononoke

Nudi isključivo 2D animaciju, kako u komercijalne, tako i nekomercijalne svrhe, a kvalitet usluge se navodi kao da je bez premca.

Problemi mogu nastati sa dostupnošću njegovih pomoćnih tekstova, pošto je baziran za japansko tržište, ali i tu se možeš osloniti na njegov open-source karakter.

Nezavisno od toga da li planiraš da svoju prvu igru plasiraš na tržite ili je to samo projekat na kom želiš da vežbaš, besplatni alati su neophodni makar da pokušaš da napraviš igru. 

DEVELPOMENT I PROGRAMIRANJE

Nijedna igra ne može bez programiranja, pa smo i tu malo istražili šta je ono bez čega ne možeš da napraviš svoju prvu igru. Pošto je sa pogramerske strane neophodno da viziju svoje igre pretvoriš u kod, to znači da ti treba znanje nekog programskog jezika, kao i da poznaješ neki engine, pa smo zato odlučili za dva sledeća primera. 

C++

Za programiranje video-igre C++ je jezik bez kog se teško može. Iako je daleko od toga da je jedini jezik u upotrebi za programiranje video-igara, postoje neke odlike koje ga čine odličnim prvim korakom. 

C++ omogućava ponovno korišćenje ranije napisanog koda, možeš da odrediš koliko memorije tvoj kod koristi ručno, ima ogoromnu zajednicu zbog svog dugog postojanja i dosta kurseva je dostupno potpuno besplatno.  

Iako možda nije najlakši jezik za učenje, treba imati u vidu da je, na primer, Unreal Engine napisan i stvoren baš u C++, što je odličan uvod u naš sledeći primer. 

Unreal Engine

Unreal Engine je legenda razvoja video-igara i maltene na samom vrhu grafičkog predstavljanja od početka ovog veka.

Danas Unreal nudi licencu koja je potpuno besplatna u svrhe hobija, neverovatan grafički kvalitet, jednostavno kodiranje bazirano na C++ (zbog čega ga programeri često biraju) i na svojoj strani ima i ime i istoriju u AAA indrustriji. 

Kao manu možemo navesti to da čitav paket C++ i Unreal zahteva vremena za učenje, međutim, verujemo da to nije problem tamo gde je entuzijam jak. 

ZVUK

Iako AAA industrija ima cele timove koji se bave dizajnom zvuka (setimo se samo odličnog videa posvećenog zvukovima u Mortal Kombat 11), ipak ćemo se za tvoju prvu igru okrenuti nečemu mnogo jednostavnijem. Pretpostavićemo da je za nju bitno da uopšte ima zvuk pa ćemo se držati jednostavnijih primera. 

Freesound.org 

Ovde ćemo se zaustaviti na besplatnom, opsežnom i najjednostavnijem alatu na koji možeš naići. 

Freesound.org poseduje ogromne kolekcije kako zvukova, tako i muzike koju možeš potpuno besplatno da preslušas na samom sajtu.

Ako želiš da ih skineš, za to moraš da napraviš nalog, a najveći broj klipova potpada pod slobodnu upotrebu, što znači da se mogu koristiti i u lične svrhe i komercijalno. 

Preporučljivo je, za svaki slučaj, da proveriš licencu za svaki pojedinačni zvuk koji ti se dopadne, što ne mora da bude problem u slučaju da sa svojom prvom igrom želiš samo da vežbaš. Ako želiš negde svoju prvu igru i da plasiraš, onda obrati pažnju na to koji zvuk koristiš.

PRE NEGO ŠTO SE BACIŠ NA POSAO

Kao mali zaključak ovog teksta, voleli bismo da te ohrabirmo da se baciš na svoju prvu igru bez obzira na to koliko zahtevan poduhvat to bio. Imajući u vidu da je dosta alata besplatno, možeš makar probati da nešto napraviš – što će sigurno biti zabava samo za sebe. 

Takođe, imaj u vidu da naše preporuke nisu kraj puta – postoji još mnogo alata! Ako ti teško ide sa nekim od ovih alata, slobodno se posveti sopstvenom istraživanju, sigurno ćeš pronaći nešto za sebe. A SGA Discord zajednica je uvek voljna da pomogne!

I za sam kraj – srećno!

Novosti

Debatni klub Matematičkog fakulteta Univerziteta u Beogradu organizuje 11. aprila sa početkom u 18 časova u prostorijama Matematičkog fakulteta (Svetog Nikole 39) javnu debatu i panel diskusiju “Ovaj dom bi uveo video igre u obaveznu lektiru”
Razvoj video igara možemo sagledati kroz tehnološki i kreativni aspekt. Pošto je tehnološki aspekt razvoja igara u velikoj meri povezan sa kreativnim, slobodno možemo reći da je gejming programiranje svet za sebe. Gejming industrija pruža mogućnost za razvoj eksperata u najrazličitijim oblastima tehnologije, nudeći mnoštvo pravaca kada su u pitanju karijerni putevi.
Razgovarali smo sa preko 20 seniora u domaćem gejmingu. Kad pogledaš ovih šest epizoda trebalo bi da ti bude mnogo jasnije čime u gejmingu možeš i želiš da se baviš