POJMOVNIK 100 OSNOVNIH AKRONIMA I SKRAĆENICA U GEJMINGU

U današnje vreme sveopšte povezanosti i dinamičnog tempa življenja, akronimi i skraćenice imaju veliki značaj u svakodnevnoj tekstualnoj komunikaciji. Njihova upotreba naročito je uobičajena u engleskom jeziku, i to ne samo u specijalizovanom, već i u svakodnevnom govoru.  

Tokom igranja onlajn igara brza razmena informacija među saigračima ključan je faktor uspešne koordinacije i dobrog rezultata. Pre igranja važno je napraviti dogovor o načinima igre i broju igrača, a izraz dobrih manira i sportskog duha podrazumeva da poželimo dobru igru suparniku ili mu na kraju čestitamo i zahvalimo se na duelu. Kada igrači razmenjuju mišljenja o aktuelnim igrama, njihovim elementima i mehanikama, onda koriste njihove karakteristične akronime, koji su se do te mere ustalili da se upotrebljavaju i u verbalnoj komunikaciji. 

Ovim pojmovnikom obuhvaćeni su najčešće upotrebljavani akronimi i skraćenice u igračkim zajednicama, koji se odnose na žanrove video-igara, načine igranja, mehanike, elemente u igrama, informacije, obaveštenja, pojmove u produkciji, kao i na najpopularnije igre. Neki od priloženih izraza su ustaljeni u tekstualnoj komunikaciji na engleskom i nisu prvobitno nastali u igračkom kontekstu, ali su uzeti u obzir, jer ih igrači veoma često koriste.

A-F

  • 1-UP – obaveštenje igraču da je dobio dodatni život u igri sa ograničenim brojem pokušaja. Ova nagrada se dodeljuje najčešće nakon što se pokupi neki objekt ili dostigne određen broj poena. 
  • 1v1 (1 versus 1) – odnosi se na duel između dva igrača. 
  • 4X (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate) – podžanr strateških igara u kojima igrač prvo istražuje okruženje, zatim proširuje svoju bazu i uticaj, na manje-više efikasan način eksploatiše resurse da bi se na kraju upustio u borbu sa protivnicima. 
  • AAA – visokobudžetna igra na kojoj je radio veliki broj ljudi, od koje se očekuje značajna popularnost i dobra prodaja. U Americi „A” označava najbolju ocenu koju može da dobije učenik ili student. Tako da AAA u gejmingu podrazumeva visok kvalitet igre ili razvojnog studija.
  • Adds (Additional Enemies) – skraćenica se odnosi na dodatne grupe neprijatelja koje otežavaju borbu sa boss-om. 
  • ADR (Average Damage per Round) – statistički podatak, označava prosečnu štetu koju igrač nanosi protivniku po rundi tokom izvesnog perioda igranja. 
  • ADS (Aim Down Sights) – način preciznog nišanjenja (slika mete se uvećava) u pucačkim igrama iz prvog lica. Tokom igranja na računaru najčešće se aktivira desnim tasterom na kompjuterskom mišu. 
  • AFK (Away From Keyboard) – obaveštenje upućeno drugima da je igrač privremeno prekinuo igranje.  
  • Aggro (Aggravation) može da bude mehanika ugrađena u veštačku inteligenciju igre ili strateška odluka igrača. U oba slučaja se odnosi na fokusiran napad na karaktera, najčešće onog koji predstavlja najveću pretnju.
  • AoE Age of Empires.
  • AoE (Area of Effect) – odnosi se na neposredno okruženje oko karaktera, uglavnom predstavljeno kao kružna površina ili linija. Unutar nje dejstvovanje oružja, magije ili lečenja ima efekta na protivnika ili objekte. 
  • ARPG (Action Role Playing Game) – podžanr koji kombinuje elemente RPG (vidi dole) i akcionih igara. Podrazumeva postepeno unapređivanje karaktera i dinamičan gejmplej sa dosta akcije (trčanja, skakanja, borbe). 
  • BG (Bad Game) – podrazumeva da igrač iz određenog razloga nije bio zadovoljan duelom. 
  • BM (Bad Manners) – upućuje se igraču zbog nesportskog ponašanja.
  • CB (Closed Beta) – ovaj termin u kontekstu produkcije označava igru koja je pri kraju razvoja i dostupna je užem krugu igrača da je testiraju, kako bi se eventualni nedostaci otklonili. 
  • CCG (Collectible Card Game) – žanr igre sa kartama koje reprezentuju različite karaktere, moći i magije. Može da se odnosi na fizičku ili digitalnu verziju.
  • CoDCall of Duty. 
  • CoH Company of Heroes. 
  • CO-OP (Cooperative) – u kooperativnom igranju igrači umesto da se nadmeću, sarađuju i zajedno savlađuju prepreke.
  • Crit/kriten/kritten (Critical Hit) – ključni pogodak koji protivniku nanosi mnogo više štete u odnosu na običan udarac.
  • CSCounter-Strike.
  • CTF (Capture the Flag) – jedna od modifikacija pravila pucačkih igara iz prvog lica. Cilj je oduzeti zastavu suparničkom timu i doneti je u svoju bazu. 
  • DC (Disconnect) – u igranju onlajn označava gubljenje veze sa serverom.
  • DLC (Downloadable Content) – dodatni sadržaj igre koji se nakon njenog izlaženja preuzima onlajn i instalira na računaru ili konzoli. To su, uglavnom, manji dodaci i elementi igre, nova oružja, karakteri, misije, ali mogu biti i nove kampanje.  
  • DOT (Damage Over Time) – odnosi se na efekat postepenog nanošenja štete karakterima. Najčešće je to neka vrsta otrova, radijacije, magije, bolesti, krvarenje i sl. 
  • DOTA (Defence of the Ancients) – podžanr MOBA igara (vidi dole) koji je prvobitno nastao kao mapa za Warcraft 3. Zadatak grupe igrača je da uništi glavnu bazu ili građevinu protivničkog tima.
  • DPS (Damage Per Second) označava maksimalan obim štete učinjene protivniku u jednom vremenskog perioda, najčešće tokom sekunde. Može da znači i klasu ili ulogu karaktera u timu optimizovanog tako da tokom borbe nanosi veliku štetu suparniku. 
  • EXP/XP (Experience Points) – iskustveni poeni su parametri koji odražavaju na napredak veština. Najčešće se koriste u RPG žanru i mogu da se odnose na dostignuti nivo, reputaciju ili snagu, a stiču se nakon zavšenog nivoa, eliminisanja neprijatelja, pronalaženja vrednih stvari, itd.
  • EZ (Easy) – nesportsko ponašanje na kraju duela, kada se igrač ruga protivniku i poručuje mu da ga je bez mnogo muke pobedio.  
  • F2P (Free to Play) – odnosi se na model monetizacije zasnovan na reklamama i mikrotransakcijama. Igrači mogu besplatno da igraju igru, ali ukoliko žele da pribave neke posebne karakteristike ili unapređenja koja im olakšavaju gejmplej, onda to moraju da plate.
  • FF (Friendly Fire ili Forfeit) – u zavisnosti od konteksta označava različite pojmove. Može da se odnosi na prijateljsku vatru, kada igrač nenamerno nanese štetu svom saigraču ili na odustajanje od borbe i predaju.
  • FFA (Free for All) – najčešće se koristi u FPS igrama za više igrača i označava način igranja kada se svaki igrač bori protiv svih drugih.
  • FoV (Field of View) – vidljivost okruženja u svetu igre koja se prikazuje na ekranu. 
  • FPS (First Person Shooter) – pucačka igra iz prvog lica, najčešće smeštena u trodimenzionalno okruženje. Igrač ima utisak da svet posmatra očima karaktera kojeg kontroliše i bori se pucajući u protivnike iz različitog oružja.  
  • FPS (Frames Per-Second) – broj frejmova koji se tokom jedne sekunde pojavljuje na ekranu. Veći broj frejmova podrazumeva i fluentniji prikaz pokreta u igri. 
  • FTW (For the Win) – koristi se kao izraz entuzijazma kada igrač očekuje da će pobediti protivnika ili neposredno nakon što ga savlada.

Ovim pojmovnikom obuhvaćeni su najčešće upotrebljavani akronimi i skraćenice u igračkim zajednicama, koji se odnose na žanrove video-igara, načine igranja, mehanike, elemente u igrama, informacije, obaveštenja, pojmove u produkciji, kao i na najpopularnije igre.

G-M

  • G2G (Got to Go) – igrač obaveštava druge da mora da napusti igru.
  • GDD (Game Design Document) – inicijalni dokument od više desetina (ili stotina) strana u kojem gejm dizajner opisuje šta sve treba da sadrži igra: karaktere, narativ, vizuelni stil, mehaniku igre i druge značajne elemente. 
  • GG (Good Game) – upotrebljava se na kraju takmičarske igre kako bi se suparniku stavilo do znanja da je igra bila dobra. Odraz je sportskog duha i lepih manira. 
  • GG no re (Good Game, no rematch/replay) – igrač je zadovoljan igrom, ali ne želi da ponovi meč sa istim protivnikom. Može da nosi podrugljive konotacije kada je igrač lako nadvladao suparnika i smatra da mu ovaj nije ravan. 
  • GJ (Good Job) – priznanje za dobar potez ili uspešno obavljen zadatak.
  • GL (Good Luck) – srećno.
  • GOAT (Greatest Of All Time) – izraz hvalisanja kojim igrač poručuje da je „najbolji igrač svih vremena”.
  • Gratz/Gz (Congratulations) – čestitanje saigračima ili protivniku na uspehu. 
  • GTA Grand Theft Auto.
  • HF (Have Fun) – obično se koristi na početku igre kako bi se drugim igračima poželela dobra zabava.
  • HLHalf-Life. 
  • HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure) – podžanr koji obuhvata glavne elemente igara avanture, kao što su rešavanje logičkih zagonetki, istraživanje prostora i komunikacija sa karakterima, s tim da je veći naglasak na traženju skrivenih stvari i uočavanju detalja, dok su narativ i karakteri razrađeni u nešto manjoj meri. 
  • HP (Health/Hit Points) – numerički indikator koji informiše igrača koliko karakter može da izdrži štete pre nego što bude pobeđen. 
  • HUD / GUI (Heads-Up Display/Graphical User Interface) podrazumeva interfejs unutar igre koji je dizajniran tako da igraču omogući uvid u ključne statističke informacije o energiji, municiji, opremi, magiji, poziciji na mapi, itd. 
  • Inc (Incoming) – skraćenica koja obaveštava saigrače da mogu da očekuju napad protivnika.
  • Inv (Inventory) – deo grafičkog korisničkog interfejsa u okviru koga igrač skladišti razne korisne stvari. 
  • KDR/KR (Kill-to-Death Ratio) – statistika koja meri prosečan odnos između uspešnih eliminacija protivnika i onih u kojima je igrač eliminsan. Veći prosečan broj ukazuje i da je igrač bio uspešniji u duelima.
  • KOTH (King of the Hill) – modifikacija igre u kojoj je cilj da jedan tim igrača okupira neku oblast određeni vremenski period i odbrani je od protivnika. 
  • LAN (Local Area Network) – lokalna mreža koja omogućuje povezivanje nekoliko računara ili konzola radi igranja u ograničenom fizičkom prostoru – u kući, kancelariji i sl.
  • LEET (Elite) – skraćenica reči elita. Označava naročito veštog igrača, a koristi se i kao pridev u smislu dobro odigranog poteza ili postignuća. 
  • LFG (Looking for Group) – upotrebljava se kada jedna grupa igrača pita druge da li žele da zajedno učestvuju u ostvarenju misije ili napadu na protivnike. 
  • LFM (Looking for More) – slično kao LFG, s tim da može da se odnosi na pitanje koje upućuje pojedinac kako bi proverio da li može da se pridruži igri.  
  • LoLLeague of Legends.
  • LOS (Line of Sight) – označava vidljivost mete. Na primer, u FPS (vidi gore) igrama važno je pozicionirati karaktera tako da ima dobru preglednost i može da uspešno dejstvuje; u RTS, RPG (vidi dole) i stealth igrama treba znati radijus u kojem veštačka inteligencija NPC-a reaguje na karaktere koje kontrolišu igrači.
  • LoZThe Legend of Zelda.
  • Lv/lvl (Level) – skraćenica od reči nivo.
  • Lvlup! (Level Up) – često se koristi u igrama uloga (RPG) kao obaveštenje da je igrač napredovao na viši nivo sposobnosti i da ima veću snagu.
  • MMO/MMOG (Massively Multiplayer Online/Game) – odnosi se na sve kompleksne video-igre koje preko servera igra veliki broj igrača (od nekoliko stotina do desetine hiljada) istovremeno u velikom virtuelnom svetu. Najčešće se vezuje za žanrove igara uloga i pucačke igre iz prvog lica.
  • MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game) – slično kao MMO, samo što se isključivo odnosi na žanr igara uloga.
  • MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) – žanr igara koji obuhvata neke elemente strategija u realnom vremenu i igara uloga. Igrač kontroliše samo jednog karaktera, koji ima jedinstvene sposobnosti. Cilj je pobediti suparnički tim tako što će njegovi pripadnici biti uništeni, ili će se uništiti određena meta, ili će biti izvršen određeni zadatak.

M-X

  • Mod (Modification) – skraćenica reči modifikacija. Ima različita značenja: od softverskih ispravki (bug fixes), zakrpa (patches), pridodatih elemenata i zadataka, pa do nove igre koja je nastala značajnim izmenama prvobitne igre (mehanike, pravila, narativa, vizuelnog i auditivnog okruženja).  
  • MP (Mana/Magic Points) – odnosi se na resurs potreban za izvršenje posebnih moći. Nakon što se magija upotrebi, potrebno je vreme da se ponovo skupi dovoljno resursa. 
  • MUD (Multi-User Domain/Multi-User Dungeon) virtuelni svet u kojem se najčešće igraju tekstualne igre.
  • N1 (Nice One) – koristi se u odavanju priznanja drugom igraču za dobro odigran potez.
  • Noob skraćenica reči newbie (novajlija). Ima pogrdno značenje i odnosi se na igrače koji su novi u igri ili loše igraju.
  • NPC (Non-Player Character) – karakteri koje ne kontrolišu ljudi, već računar putem veštačke inteligencije. Njihova uloga je da pruže igaču informacije ili opremu, obezbede novu mehaniku, narativni kontekst i potpuniji doživljaj virtuelnog sveta. 
  • NS (Nice Shot) – dobar pogodak.
  • OB (Open Beta) – poslednja faza u produkciji igre. Odnosi se na javno dostupnu verziju za sve one koji žele da je isprobaju. To je i poslednja mogućnost da se detektuju greške kako bi se otklonile pre izdavanja igre. 
  • OHKO (One-Hit Knock-Out) – često se koristi u borilačkim igrama da označi savladavanje neprijatelja u jednom potezu.  
  • OMW (On My Way) – Na putu sam/Dolazim.
  • OOM (Out of Mana/Magic) – obaveštenje koje igrač upućuje saigračima da je njegov karakter ostao bez mane/magije i da nije u mogućnosti da im pruži pomoć u vidu specijalnih poteza. 
  • OP/Imba (Over Powered/Imbalanced) – odnosi se na karaktera čija je oprema ili snaga drastično moćnija od ostalih, što za posledicu ima neravnopravnu borbu.  
  • P2W (Pay to Win) – model zasnovan na mikrotranskacijama, koji omogućava igračima da kupe jača oružja, unapređenja i slično, kako bi bili u prednosti u odnosu na druge i odneli pobedu.
  • PESPro Evolution Soccer.
  • PK (Player Kill) – koristi se u PvP igrama (vidi dole) i podrazumeva eliminisanje karaktera kojeg kontroliše drugi igrač.  
  • PUG (Pick-Up Group) – u MMO (vidi gore) igrama označava grupu spontano okupljenih igrača, koji se najčešće ne poznaju, radi izvršenja nekog zadatka ili misije.  
  • PvE (Player vs. Environment) – tip igre u kojem se igrač bori protiv čudovišta ili nekih drugih bića koje ne kontrolišu drugi igrači, već veštačka inteligencija. 
  • PvP (Player vs. Player) – podrazumeva duel između karaktera koje kontrolišu ljudi.  
  • QA (Quality Assurance) – zaposleni u kompaniji koja razvija igru, čija je uloga da je igraju i traže nedostatke i greške kako bi se one otklonile u konačnoj verziji.
  • QTE (Quick-Time Event) – mehanika koja se javlja najčešće tokom cut scene-ova. Zahteva brzu reakciju igrača na uputstva korišćenjem zadatih kontrola. 
  • Rez (Resurrect) – skraćenica kojom se traži od saigrača da pruže pomoć u oživljavanju karaktera.
  • RNG (Random Number Generator) – algoritam nasumičnosti određenih elemenata tokom gejmpleja. Podrazumeva slučajnost u dodeljivanju oružja, nagrada, odvijanju događaja  i sl.
  • RPG (Role-Playing Game) – žanr igara uloga u kojem igrač kontroliše protagonistu čije sposobnosti, izgled, snagu i oružje postepeno unapređuje. Ovaj tip igre ima izraženu narativnu komponentu koja se ogleda u ispunjavanje zadataka i misija.
  • RR (Round Restart) – obaveštenje igračima da se pokreće nova runda.  
  • RTS (Real-Time Strategy) – strateška igra koja se odvija u realnom vremenu bez zastoja. Zahteva sposobnost brzog strateškog odlučivanja, efikasnog upravljanja resursima u izgradnji infrastrukture i borbenih jedinica.  
  • SIM (Simulation) – skraćenica od reči simulacija. U gejmingu se odnosi na žanr u kojem se simuliraju aktivnosti, okruženje i sistemi iz stvarnog života. Podrazumeva pojednostavljeni model upravljanja vozilima, gradom, društvenim životom karaktera i sl.
  • Stats (Statistics) – statistika koja prikazuje različite podatke o karakteru ili objektima u igri.
  • TBS (Turn-Based Strategy) – potezna strateška igra zasnovana fazama. Igrači ne igraju istovremeno, već nakon poteza protivnika. Podrazumeva planiranje i strateško razmišljanje koje uzima u obzir veći broj faktora i mogućnosti. 
  • TD (Team Deathmatch) – način igranja pucačkih igara u kojem učestvuju timovi. Pobednici su oni koji eliminišu sve pripadnike protivničkog tima.
  • TD (Tower Defense) – podžanr strateških igara u kojem igrač mora da odbrani svoj grad, utvrđenje i slično od uzastopnih naleta neprijatelja. Treba pažljivo da koristi resurse u unapređivanju i izgradnji odbrambene infrastrukture i regrutovanju novih jedinica.
  • TPS/3PS (Third-Person Shooter) – odnosi se na pucačku igru iz trećeg lica. U njoj igrač vidi svog karaktera na ekranu iz pozicije kamere koja se nalazi iza njega.
  • WoWWorld of Warcraft.
  • WTB/WTS/WTT (Want to Buy/Sell/Trade) – u igračkim zajednicama ovi akronimi se koriste u tržišnom kontekstu kada igrači pitaju jedni druge da li žele da kupe (WTB), prodaju (WTS) ili da razmene (WTT) određene korisne stvari ili usluge u igri.
  • Xpac (Expansion Pack) – ekspanzija igre je dopuna bazične igre i podrazumeva nov sadržaj u vidu misija, okruženja i narativa. Ekspanzija se može igrati bez prethodne osnovne verzije igre i pruža drugačiji gejmplej.

Novosti

Pažnja studentima koji završavaju studije, nedavnim diplomcima i budućim razvojnim programerima igara: Da li ste spremni da ostavite svoj trag u industriji video igara? Vaše putovanje u razvoj igara počinje ovde!
Razvoj video igara možemo sagledati kroz tehnološki i kreativni aspekt. Pošto je tehnološki aspekt razvoja igara u velikoj meri povezan sa kreativnim, slobodno možemo reći da je gejming programiranje svet za sebe. Gejming industrija pruža mogućnost za razvoj eksperata u najrazličitijim oblastima tehnologije, nudeći mnoštvo pravaca kada su u pitanju karijerni putevi.
Razgovarali smo sa preko 20 seniora u domaćem gejmingu. Kad pogledaš ovih šest epizoda trebalo bi da ti bude mnogo jasnije čime u gejmingu možeš i želiš da se baviš