ŠTA JE I KAKO RADI PRODUCT OWNER

Gejming industrija u Srbiji još uvek je na svojim počecima, što otvara prostor za diskusiju o raznim pozicijama koje su za proces izrade video-igara neophodne.

Ako izuzmemo retke primere veoma popularnih indie naslova, većinu uspešnih igara razvijaju kompanije sa timovima od po nekoliko stotina ljudi. Zato je predstava (koja ima korene u hakerskoj kulturi) o malom broju programera koji u svojim mračnim podrumima razvijaju uspešnu igru danas gotovo neodrživa. 

Mnogo je verovatnija slika razgranatih timova, velikog broja sastanaka i brda ljudi koji svi rade zajedno na proizvodnji jedne igre. Sa tim na umu, možemo pretpostaviti da postoji na desetine pozicija o kojima malo znamo, a od esencijalnog su značaja za nastanak gotovo svake video-igre. 

Sada ćemo zaviriti u svet jedne od ključnih pozicija u produkciji unutar gejming industrije. Da li znaš šta je i kako radi Product Owner

ŠTA JE PRODUCT OWNER?

Product Owner je menadžerska pozicija koju popunjavaju komunikativni, analitični i tech-savy ljudi koji mogu da očuvaju viziju nekog proizvoda pri njegovom stvaranju, od početka do kraja. 

Imajući u vidu da je reč o izrazu novijeg datuma, koji se kod nas često rogobatno prevodi kao „rukovodilac za strateško planiranje”, povremeno se ova pozicija brka sa sličnim koje se mogu naći u gejming ili IT industriji. 

Pretragom na internetu možete doći do toga da je Product Owner isto što i Product Director/Manager, kao i to da deli set veština sa onim koje su potrebne Project Manager-u, pa i producentu. 

Bilo kako bilo, Product Owner je, u najgrubljem opisu, veza između igrača, stakeholder-a, finalne vizije igre i tima koji igru razvija. Zastupajući istovremeno i interese igrača i interese stakeholder-a, Product Owner se trudi da finalni produkt ispoštuje njihova očekivanja i potrebe. Komunikacijom sa različitim stranama i analizom prikupljenih podataka, osoba na ovoj poziciji daje primenljive sugestije development timu.

„Od krucijalnog značaja za svakoga na ovoj poziciji jeste i veština upravljanja vremenom, što zbog očekivanog broja sastanaka, što zbog samog karaktera pozicije."

KAKO RADI PRODUCT OWNER?

Da bi se detljano zašlo u to šta tačno Product Owner radi, moramo početi od pojedinačnih veština koje su za ovaj posao potrebne. Istaći ćemo nekoliko neophodnih za sve zadatke koje obavlja osoba na ovoj poziciji.

Analitičke veštine 

Ključno je da osoba može da dekonstruiše informacije koje primi i da ih podeli u manje kategorije radi izvlačenja zaključaka, što je idealno kada treba utvrditi da li razvoj video-igre ide putem koji je originalno zacrtan. Takođe, Product Owner dokumentuje i analizira feedback igrača, a potom ga prenosi razvojnom timu.

Komunikacija

Pošto je pozicija fokusirana na medijaciju između potencijalnih igrača/stakeholder-a i razvojnog tima, komunikativne veštine su od esencijalnog značaja. Product Owner treba da efikasno prenosi informacije, sarađuje sa različnim stranama i obezbedi da se svi slažu u vezi sa daljim koracima. Otuda je dan osobe na ovoj poziciji ispunjen nemalim brojem sastanaka.

 

Tehničke veštine

Razvoj video-igara je, u biti, tehnička stvar, pa je važno da Product Owner ima određena znanja u tom polju. Međutim, treba imati u vidu da ova pozicija ne zahteva pogramiranje kao takvo, već razumevanje celokupong procesa pravljenja video-igara: programerski deo, pipeline-a za art i animaciju, kao i prakse testiranja. 

Poznavanje Agile metodologije

Product Owner mora poznavati Agile metodologiju i često je, upravo, deo Agile tima. Primarna odgovorst Product Owner-a jeste briga o tome da backlog proizvoda bude u skladu sa željama igrača i ukupnom vizijom proizvoda. Backlog je centralno skladište user story-a, planiranih ispravki i poboljšanja, i organizovan je na osnovu prioriteta kojih se treba pridržavati u radu.

Upravljanje vremenom

Od krucijalnog značaja za svakoga na ovoj poziciji jeste i veština upravljanja vremenom, što zbog očekivanog broja sastanaka, što zbog samog karaktera pozicije. Imajući u vidu da Product Owner treba da sprovede viziju proizvoda od početka proizvodnje do njenog kraja, bitno je da unapred odredi rokove, kako za kratkoročne, tako i za dugoročne ciljeve. 

DIREKTNO OD PRODUCT OWNER-A

Sada kada ste se upoznali u opštim crtama o tome ko je i šta radi Product Owner, bilo bi odlično da čujete i nešto direktno od osobe koja se ovim poslom kod nas bavi. 

Ovde možete naći intervju sa Natašom Isaković, Product Owner-om u kompaniji Two Desperados. Ubeđeni smo da će svakome ko je zainteresovan za ovu poziciju video biti od esencijalnog značaja!

MALI ZAKLJUČAK

Pošto je industrija video-igara, naročito kod nas, još uvek mlada, za razne pozicije za sada ne postoje, ili su slabo razvijeni, direktni edukativni programi. To otvara prostor da o potencijalnom građenju sopstvene karijere na poziciji Product Owner-a ozbiljno razmislite, jer čak i ako niste tehičko lice ili menadžer, postoji šansa da potrebne veštine razvijate tokom samog posla. 

I ne zaboravite – ono što se često ne pominje, a od velike je važnosti, jeste da je u industriji video-igara izuzetno važno da Product Owner voli video-igre i da ih poznaje. To daje level up posvećenosti i razumevanju procesa stvaranja jednog naslova, zbog čega ste možda baš vi rođeni za ovu ulogu. 

Ako vam pozcija zvuči pimamljivo, nakon što preslušate Natašin video, bacite se i sami u dalje istraživanje i, pre svega, posvetite se razvijanju neophodnih veština. Sad je prilika! 

Novosti

Debatni klub Matematičkog fakulteta Univerziteta u Beogradu organizuje 11. aprila sa početkom u 18 časova u prostorijama Matematičkog fakulteta (Svetog Nikole 39) javnu debatu i panel diskusiju “Ovaj dom bi uveo video igre u obaveznu lektiru”
Razvoj video igara možemo sagledati kroz tehnološki i kreativni aspekt. Pošto je tehnološki aspekt razvoja igara u velikoj meri povezan sa kreativnim, slobodno možemo reći da je gejming programiranje svet za sebe. Gejming industrija pruža mogućnost za razvoj eksperata u najrazličitijim oblastima tehnologije, nudeći mnoštvo pravaca kada su u pitanju karijerni putevi.
Razgovarali smo sa preko 20 seniora u domaćem gejmingu. Kad pogledaš ovih šest epizoda trebalo bi da ti bude mnogo jasnije čime u gejmingu možeš i želiš da se baviš